De la Păun la Păunescu

Cred eu ca putini sţiu  ca  Adrian Paunescu se numea, de fapt Adrian Paun. Fiind originar din republica Moldova, este posibil sa-si fi adaugat a nume sufixul “escu”, pentru a avea un nume mai “romanesc”. De altfel si Eminescu se numea initial, Eminovici, asa ca se explica aceasta schimbare de nume.

Poetul s-a născut pe 20 iulie 1943, in Basarabia, judeţul Bălţi și a plecat dintre noi cu puţin timp în urmă, pe data de 5 noiembrie.  Paradoxal sau poate ca nu … in data de 5 noiembrie 2010, am organizat la scoala Sadoveniana, deoarece in aceeasi zi, se implineau 130 ani de la nasterea scriitorului Mihail Sadoveanu. Se pare ca marile spirite sunt unite dincole de veacuri, dincolo de viata si dincolo de moarte.

Ca un amanunt biografic interesant, ar fi de remarcat faptul ca tatăl lui Păunescu, membru al Partidului Național Liberal, a fost condamnat la 15 ani de închisoare pentru „activități anti-comuniste” de regimul stalinist de după 1945 și din această cauză Păunescu a trebuit să aștepte trei ani înainte de a se putea înscrie la facultate. Poetul a studiat  filologia la Universitatea din București.

Pe mine, desi nu sunt decat in clasa a X-a , m-a impresionat in mod deosebit ultima sa poezie, „De la un cardiac, cordial”. In incheierea acestui articol, nu mai pot adauga nimic … decat versurile marelui Poet:

„ De-aicea, de pe patul de spital
Pe care mă găsesc de vreme lungă,
Consider că e-un gest profund moral
Cuvântul meu la voi să mai ajungă.

Mă monitorizează paznici minimi
Din maxima profesorului grijă,
In jurul obositei mele inimi
Să nu mă mai ajungă nicio schijă.

Aud o ambulanţă revenind
Cu cine știe ce bolnav aicea,
Alarma mi se pare un colind
Cu care se tratează cicatricea.

Purtaţi-vă de grijă, fraţii mei,
Păziţi-vă și inima ,şi gândul,
De nu doriţi  să vină anii grei
Spitalul de Urgenţă implorându-l.

Eu vă salut de-a dreptul cordial
De-a dreptul cardiac, precum se ştie,
Recunoscând că patul de spital
Nu-i o alarmă ci o garaniţe.

Vă văd pe toţi mai buni și mai umani
Eu însumi sunt mai omenos în toate,
Dă-mi, Doamne, viaţă , încă niște ani
Si ţării mele minimă dreptate!

 

(Autor: Raluca Elena Iancu, clasa a X a B)

Leave a Reply

