Ce este creativitatea?

Iata si doua raspunsuri la aceasta intrebare date de Tudor Chirila:

  1. sisi

 

Si cateva date mai exacte

Conform Wikipedia, ” creativitatea este un proces mental

și social care implică generarea unor idei sau concepte noi,

sau noi asocieri ale minții creative între idei sau concepte existente.

Conceptul de creativitate poate fi definit din perspectiva

unor discipline diferite: psihologie, psihologie socială,

științe cognitive, arte, inteligență artificială, filozofie, economie,

management etc. și deci la multe niveluri distincte: cognitiv,

intelectual, social, economic, artistic, literar etc.

Dificultatea definirii creativității rezidă în asocierile particulare

ale acestui concept cu artele, în natura complexă a creativității

și în varietatea teoriilor care au fost dezvoltate pentru a o explica.

Mulți oameni asociază creativitatea în special cu artele:

muzica, teatrul, dansul, literatura

care sunt deseori denumite “arte creative”.

Așa cum s-a precizat mai sus, creativitatea nu este proprie

numai pentru arte, ci este la fel de fundamentală

pentru progresele din științe, din matematică,

tehnologie, politică, afaceri și în toate domeniile vieții cotidiene.

Imaginația constituie o aptitudine importantă și se bazează

pe anumite predispoziții ereditare, pentru sinteza

unor noi imagini, noi idei. [21]. Imaginația creativă

desemnează capacitatea unui individ de a efectua o activitate creatoare,

adesea generalizată la întreaga capacitate inventivă

(Henri Piėron, 2001) [22]. Dezvoltarea imaginației

presupune însă multă muncă în procesul de creație.

De exemplu, Thomas Alva Edison, inventatorul american, susținea că

geniul este 99% transpirație și 1% inspirație.
٭
Originalitatea. Persoana creativă prezintă originalitate

în gândire și idei, vede lucrurile în modalități noi.

Originalitatea se exprimă și prin aptitudinea

de a lăsa la o parte sistemele ferm structurate și stabilite,

de a dizolva sintezele existente și de a utiliza elementele

și concepțiile în afara contextelor inițiale, pentru a crea noi combinații, noi sisteme de relații.
***

Voi ce parere aveti?????????????????????????????????????????????????????

Ce este creativitatea, scrieti, fara a va gandi prea mult, folosind cuvintele voastre.

Asteptam cu nerabdare raspunsurile voastre. 🙂

Advertisements

7 Responses to “Ce este creativitatea?”

  1. Creativitatea este o posibilitate de a prezenta ceea ce iti place, totul vazut prin ochii tai (din postura de martor ocular), este posibilitatea de a vedea dincolo de aparente …

    Creativitatea permite omului sa viseze, sa spere la un nou inceput … este o incercare legata de puterea fiecaruia de a aprecia lucrurile inconjuratoare, este un ragaz in care sa te indepartezi putin de realitate … creativitatea poate fi definita ca un joc, un joc de sentimente …

  2. Si tot de la Mariuca:

    “Da, dar cei carora nu le place sa citeasca, mai ales copiilor, nu stiu ca au pierdut multe momente importante din copilarie …

    Ei nu stiu cum e sa stai pana seara tarziu doar ca sa vezi ce lucruri se mai intampla in lectura, ei nu stiu cum e sa te ascunzi de mama, doar ca sa nu te deranjeze din citit, si mai important, nu au aflat niciodata cat de frumoasa este lumea de dincolo de carti, lumea fictiunii.

    Ei nu vor sti vreodata ca mereu un sfarsit ascunde un inceput, sau ca un cuvant inseamna mai mult decat o simpla inlantuire de litere…totusi lumea fictiunii nu are limita de varsta, deci niciodata nu e prea tarziu sa incerci!
    Da, dar cei carora nu le place sa citeasca, mai ales copiilor, nu stiu ca au pierdut multe momente importante din copilarie … Ei nu stiu cum e sa stai pana seara tarziu doar ca sa vezi ce lucruri se mai intampla in lectura, ei nu stiu cum e sa te ascunzi de mama, doar ca sa nu te deranjeze din citit, si mai important, nu au aflat niciodata cat de frumoasa este lumea de dincolo de carti, lumea fictiunii. Ei nu vor sti vreodata ca mereu un sfarsit ascunde un inceput, sau ca un cuvant inseamna mai mult decat o simpla inlantuire de litere…totusi lumea fictiunii nu are limita de varsta, deci niciodata nu e prea tarziu sa incerci!”

  3. popa beatrice ionela Says:

    “Conceptul de creativitate, unul dintre cele mai fascinante concepte cu care a operat vreodată ştiinţa, este încă insuficient delimitat şi definit. Aceasta se explică prin complexitatea procesului creativ, ca şi prin diversitatea domeniilor în care se realizează creaţia. După unii autori, acest lucru se întâmplă ori de câte ori o noţiune este difuzată de la un grup restrâns de specialişti la o populaţie mai largă, pierzându-şi astfel caracterul univoc, stabilitatea şi rigoarea. Nu este vorba de un proces de degradare, ci de asimilare a gândirii logice individuale la gândirea socială.

    Problemă de cercetare pentru psihologi, pedagogi, psihanalişti, filosofi, esteticieni, sociologi şi sociologi ai culturii, axiologi, antropologi, economişti – dată fiind complexitatea uimitoare a fenomenului, creativitatea este şi în atenţia lingviştilor şi a psiholingviştilor. Precizarea termenului, impunerea lui în limbă din palierul neologismelor în cel al limbii comune şi menţionarea lui nu numai în dicţionarele lexicale, dar şi în cele de pedagogie şi de psihologie, sunt tot atâţia paşi în conştientizarea şi valorificarea creativităţii.

    Termenul de creativitate îşi are originea în cuvântul latin “creare”, care înseamnă “a zămisli”, “a făuri”, “a crea”, “a naşte”. Însăşi etimologia cuvântului ne demonstrează că termenul de creativitate defineşte un proces, un act dinamic care se dezvoltă, se desăvârşeşte şi cuprinde atât originea cât şi scopul. Termenul şi noţiunea generică au fost introduse pentru prima dată, în anul 1937, de psihologul american G.W. Allport, care simţise nevoia să transforme adjectivul “creative”, prin sufixare, în “creativity”, lărgind sfera semantică a cuvântului şi impunându-l ca substantiv cu drepturi depline, aşa cum apare mai târziu în literatura şi dicţionarele de specialitate. În anii ’70, neologismul preluat din limba engleză s-a impus în majoritatea limbilor de circulaţie internaţională (“créativité” în franceză, “Kreativität” în germană, “creativita” în italiană, etc.), înlocuind eventualii termeni folosiţi până atunci (cf. în germană se folosea termenul “das Schöpferische” = “forţa de creaţie”). La noi, D. Caracostea folosea termenul încă din 1943, în lucrarea “Creativitatea eminesciană”, în sensul de originalitate încorporată în opere de artă.

    Discutarea conceptului de creativitate ridică o problemă de bază a comunicării. Pe de o parte, întrebuinţarea termenilor de “creativitate” şi de “gândire divergentă” ca sinonimi conduce la admiterea unei relaţii între ele ceea ce nu e dovedit de stările obiective. Pe de altă parte, este dificil să negăm o asemenea relaţie şi încă să n-o raportăm la cercetarea şi practica în domeniu când mulţi cercetători şi practicieni care abordează subiectul consideră că termenii sunt interschimbabili.

    Suntem de acord cu precizarea pe care o fac în continuare Husen & Postlethwaite: “Întrucât transferul de deprinderi nu pare să se facă uşor, profesorul trebuie să aplice gândirea divergentă în orice context posibil al curriculumului (s.n.). Având în vedere valoarea acestor exerciţii în ansamblul programului educaţional, este într-adevăr util pentru formare să fie aplicate oriunde este posibil”.

    Dar creativitatea nu înseamnă numai atât. Larga putere de iradiere a conceptului este surprinsă numai în practica educaţională. “Dificultăţile psihologice şi teoretic-sociale ale problemelor creativităţii se cristalizează în şcoală”.

    Astăzi, într-o lume de largă deschidere democratică, recunoaşterea şi promovarea creativităţii nu este numai un deziderat, ci o reală şi stringentă necesitate. Încă de acum două decenii, psihologul Morris Stein anunţa acest prag de minunată deschidere pentru creativitate şi spiritele creative: “O societate care stimulează creativitatea asigură cetăţenilor săi patru libertăţi de bază: libertatea de studiu şi pregătire, libertatea de explorare şi investigare, libertatea de exprimare şi libertatea de a fi ei înşişi”. “

  4. popa beatrice ionela Says:

    Termenul isi trage originea din creare, care inseamna a fauri, a naste…
    Multa vreme creativitate a fost asociata doar oamenilor de geniu, dar mai spre zilele noastre se considera ca fenomenul creativitatii este o trasatura general umana si toti oameni pot fi distribuiti, la niveluri diferite, pe o scara imaginara a creativitatii.

  5. popa beatrice ionela Says:

    creativitatea este considerata acum un “atribut” al fiecarui om, dar in proportii diferite.

    raportul dintre ereditar si dobandit in structura creativitatii a fost studiat luand ca exemplu aceeasi “baza de date”: familiile si oamenii de arta, si nu numai, deosebiti, dar tragand concluzii diferite. ideea e ca da, exista un material genetic care predispune catre o activitate creatriva, dar care este foarte puternic influentat de mediul social.

    creativitatea inglobeaza si dinamizeaza intreaga personalitate: inteligenta, structuri afectiv-motivationale, structuri energetice, si din acest motiv exista ceea ce se numeste “personalitate creativa”, ce are anumite caracteristici ca: flexibilitate, deschidere, emotivitate, originalitate ( subiectiva, dupa care obiectiva), adaptare crescuta.. etc

    pe mine m-ar interesa alte probleme: legatura dintre creativitate si inteligenta si dintre creativitate si tulburare psihica.

  6. Multumim pentru comentariu, Beatrice, dar ne intereseaza si parerea ta personala, sintetizata in cateva randuri. Fara citate, doar cuvintele tale. 🙂

  7. Multumim si Mariucai pentru comentariile ei pertinente.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: